Reacties

Bezoekers van deze website kunnen desgewenst reageren op elke bijdrage en hun bedenkingen staan dan bij het bericht terzake onderaan vermeld.

Hieronder al die reacties samengebundeld in omgekeerde chronologische volgorde, de recentste dus bovenaan. Om de context terug te vinden kunt u klikken op de in rood weergegeven titel van het oorspronkelijke bericht.


  • Van Jan Huyghe op Constant en Constance

    Beste Johan,
    Over dit prachtig historielied schreef ik een artikel in Volkskunde:
    De relatie marktzanger-tekstschrijver: een voorbeeld (nr. 1, jg. 81, 1980). Het stuk dateert uit 1853, en werd geschreven door Jacob Hendrik Arens op verzoek/bestelling van marktzanger Karel Regelbrugge. Deze had een scenario van gebeurtenissen voor de historie bedacht. Arens heeft dat scenario heel nauwgezet gevolgd.

    Dat ik het lied kon identificeren, toewijzen aan schrijver Arens op verzoek van zanger Regelbrugge is te danken aan een eerder artikel van prof. Braeckman, nl. Het ontstaan van de liederen van marktzanger Regelbrugge, verschenen in Volkskunde nr. 2, jg. 80, 1979. Braekman had inzage verworven van de brieven-met-liedinstructies die Regelbrugge aan Arens had gericht. In één van die brieven had Regelbrugge zijn scenario voor zijn gewenst lied Constant en Constantia neergepend alhoewel hij nauwelijks kon schrijven. Die bewuste brief had prof. Braekman in zijn artikel in Volkskunde overgenomen. Zonder te kunnen verwijzen naar een concreet lied… Ook geen antwoord op de vraag: zou het Arens ooit gelukt zijn een ballade te schrijven op de instructies/wensen van Regelbrugge..??

    Toen ik kennis nam van het artikel van prof. Braeckman en er de brief van Regelbrugge met de instructies aan Arens las, twijfelde ik geen moment: dit betreft de ballade Constant en Constantia, me uit het hoofd voorgezongen door Maurice Maes uit Veurne, herfst 1976. Ja, hoe men soms tot verrassende ontdekkingen komt als men vondsten van vorsers samenlegt…

    Maurice Maes, geboren 11.12.1893 in Sint-Jakobskapelle (dorpje aan de linkeroever van Diksmuide, zuidwest), was in actief leven landbouwer in Veurne. In het kader van mijn eindwerk (o.l.v. prof. dr. Stefaan Top) Volksliedonderzoek in Groot-Veurne (afgewerkt juni 1979).
    In de loop van de research wisten nog 2 à 3 andere informanten fragmenten van dit lied te zingen.
    Toch een prachtig voorbeeld van orale traditie! We hebben het zelf ook vele keren gebracht met onze Volksmuziekgroep Sinksenbruid.
    Jan Huyghe, Oostduinkerke, 10 dec. 2024

    Ga naar de reactie
    2024/12/10 at 1:13 pm
  • Van Lieve op Constant en Constance

    De melodie doet me denken aan “’t Is met dees koude winterse dagen”, lied gezongen door ’t Kliekske op hun gelijknamige CD (2000)

    Ga naar de reactie
    2024/12/10 at 9:30 am
    • Van Johan op Constant en Constance

      Inderdaad, zéér verwant en vandaar dat ik de melodie al ergens had gehoord, ooit! Bedankt hiervoor. Gelukkig bezit ik die CD want Spotify kent het niet, wat geldt voor ongeveer de helft van mijn LP/CD collectie 🙂
      Ondertussen stelde ik vast dat de zangwijze ook meermaals genoemd wordt als zijnde die “Van Theophiel”

      Ga naar de reactie
      2024/12/10 at 9:38 pm
  • Van Henny de Leeuwe-Kleijngeld op Mama

    G.Kaleta is één pseudoniem van Addy Kleijngeld.( hij had er meerdere o.a. A.schwarzmann.
    A.Debee.
    John Brighten.
    A.kleun.-
    Ger Rensen ( is zijn eigen naam!) was een tekstdichter.

    Ga naar de reactie
    2024/11/08 at 12:30 pm
    • Van Johan op Mama

      Bedankt voor deze nuttige aanvulling / correctie !

      Ga naar de reactie
      2024/11/08 at 12:57 pm
  • Van Borremans willy op Café zonder bier

    Gister naar de film ‘ The apprentice ‘ gaan kijken, het verhaal m.b.t. onze vriend ‘ Trump ‘.
    Wie goed oplet kan tot tweemaal toe de melodie van ‘ café zonder bier ‘ horen , zachtjes gespeeld op piano en/of synthesizer.
    Vreemd toch.

    Ga naar de reactie
    2024/10/28 at 11:00 am
    • Van Johan op Café zonder bier

      Ik vermoed dat in de film de melodie van “Beautiful Dreamer” gebruikt wordt, die is namelijk vrij van auteursrechten sinds 1934 en “A Pub With No Beer / Café Zonder Bier” is er overduidelijk een “bewerking” van.

      Ga naar de reactie
      2024/10/28 at 11:23 am
  • Van Roeland Cauwenberghs op Mijn familie

    Kem eer nog ien aa matante,
    di ik eer ni mach vergeiyte,
    oepsassaa troelaloelalaa
    Dee yeit langs de woaterkaant,
    zeive joor oep tkot gezeiyte,
    oepsasa troelaloelalaa,
    en dan nog is bowve dat,
    taayzer oep de rug gehad ,
    falaaaaaa rideraaaa utrreemifasoliyaaaaaaa.

    Ga naar de reactie
    2024/10/17 at 4:26 pm
  • Van Lars op Baekelandt met zijne bende (1802)

    Zijn er nog mensen met boeken van Bakelandt?

    Ik wil er kopen voor mijn collectie.

    Ga naar de reactie
    2024/10/14 at 11:50 pm
  • Van Hugo Geeraerts op Hulde aan Priester Fonteyne

    Historisch weetje.In de jaren ’60 zongen Leuvense studenten tijdens de rolling, de volgende “vrije versie” (zonder toen te weten wie Fonteyne was), ongeveer op de melodie van het hier geciteerde refrein:
    Paster Fonteyne, da was e man, da was e man, hij scheet in zijn broek, en hij wist er ni van.

    Ga naar de reactie
    2024/10/14 at 4:40 pm
  • Van treske op Duitse gruweldaden

    dat was geschreven door mijn vader hubert geens

    Ga naar de reactie
    2024/10/11 at 1:52 pm
  • Van Michel De Rouck op Hulde aan Priester Fonteyne

    Interessant !

    Ga naar de reactie
    2024/10/03 at 8:29 am
  • Van Koert Boomsma op Johanna, een meisje van zeventien jaar

    Sinds een aantal jaren zing ik de solo met mannenkoor De Bèkezangers uit Bathmen. Bejaarden genieten hier van en zingen dit vaak mee.

    Ga naar de reactie
    2024/06/18 at 7:08 pm

Copyright © 1967-2025 Wreed en Plezant Alle rechten voorbehouden.
Deze site is gemaakt met behulp van het Multi sub-thema, v2.2, bovenop
het bovenliggende thema Desk Mess Mirrored, v2.5, van BuyNowShop.com