Reacties

Bezoekers van deze website kunnen desgewenst reageren op elke bijdrage en hun bedenkingen staan dan bij het bericht terzake onderaan vermeld.

Hieronder al die reacties samengebundeld in omgekeerde chronologische volgorde, de recentste dus bovenaan. Om de context terug te vinden kunt u klikken op de in rood weergegeven titel van het oorspronkelijke bericht.


  • Van Van Hauwermeiren Noël op Als gij maar poen bezit

    Hartelijk dank Johan, dit is wel degelijk het lied dat ik bedoel, ik ben hier heel blij mee, nogmaals bedankt

    Ga naar de reactie
    2019/05/04 at 1:50 pm
  • Van Ben Lommelen op Wup-Wup

    Ut muziek, de Kempische groep uit de jaren 70 (en 80?) heeft er ook een plaatopname van gemaakt, naar de optekeningen van groepslid Harrie Franken. Ook zij zongen oeioei, aiai, en niet wup wup wierewierewup.
    Franken tekende ze op in Heeze (Kroniek van de Kempen 1988, p. 84) en in Valkenswaard (Liederen en dansen uit de Kempen, p. 502), telkens met gelijkaardige tekst en melodie als hierboven. Afgezien van de herhalingen die anders liggen en de toonaard, is de melodie helemaal dezelfde als hierboven en bij Sterck (als ik haar versie goed uit mijn geheugen ken, toch). Mogelijk hebben die plaatopnames en die TV-uitzending daar wel iets mee te maken?

    Ga naar de reactie
    2019/05/02 at 8:10 am
  • Van vermeiren carolus op Martelares van Antwerpen (15-08-1902)

    ik heb ook zo een postkaart in het vlaams maar met de naam hefren

    Ga naar de reactie
    2019/03/18 at 7:35 pm
  • Van Sonja heijmeriks op De wapenbroeder

    Dit lied (in verkorte versie) werd in tjihapit kamp gezongen. Ik was toen vijf of zes. Een van de weinige herinneringen. Ook het brandganglied herinner ik me nog. Vraag me af of er nog overlevenden zijn die zich dat herinneren.

    Ga naar de reactie
    2019/03/17 at 11:39 am
  • Van Roger Hessel op Het edelmoedig knaapje

    een variant van de melodie heb ik opgenomen in mijn werk “Het Volkslied in West-Vlaanderen”, onder de titel “Het arme kind””blz. 76 nr 24)
    Persoonlijk vind ik de melodie, die ik uit de volksmond heb opgetekend, iets mooier. Maar dat kan wel met mijn West-Vlaams chauvinisme te maken hebben.

    Ga naar de reactie
    2019/03/06 at 10:08 am
    • Van Johan op Het edelmoedig knaapje

      Die variant wordt elders “het Bedelaarskind” genoemd – op een tekst afkomstig van de bekende schrijfster Rosalie Loveling – en dat lied bespraken we uitvoerig 9 jaar geleden (op 2/12/2010).
      De melodie die Roger hiervan optekende in Assebroek bij Mevr. D. Verstraete is niet helemaal dezelfde maar heeft wel duidelijk dezelfde “roots”, welke dat ook moge zijn …

      Ga naar de reactie
      2019/03/06 at 5:42 pm
  • Van Johan op Vrees'lijk drama te Leefdaal (april 1933)

    Na nog wat opzoekingen: grootste slachtoffer in deze zaak was waarschijnlijk Alexandrine De Kelver (1895-1986) (alias “Riene van Belle”, dochter van Isabella Van Bruystegem). Zij was de moeder van het 13-jarig jongetje waarvan de vader kort na de geboorte was overleden. Zij hertrouwde in 1924 met Theophiel Van Elsen uit Loonbeek, kreeg nog een zoon en 2 dochters met hem maar na 9 jaar huwelijk was ze dus ook haar tweede man en haar eerste zoon kwijt door dit jachtongeval en ze bleef alleen achter met 3 kleine kinderen. Ze is 53 jaar later als weduwe gestorven.

    Foto genomen 5 jaar later op een gouden bruiloft in 1938: de dubbele weduwe
    Ga naar de reactie
    2019/02/23 at 11:52 pm
  • Van Johan op Bij het graf der tijden

    Roger Hessel mailt ons:

    Dag Johan,

    Het lied is in Vlaanderen gekend als “De laatste wals”. Het was in de jaren vijftig van vorige eeuw een groot succes. Als ik me niet vergis werd het op 78 toeren gezongen door Ray Franky, de charmezanger bij uitstek in Vlaanderen toen. In de danszalen was de “langzame wals” gekend als “een frottertje”, omdat hij dicht bij elkaar werd gedanst.
    Het lied, of een deel van het refrein, werd in de vijftiger jaren ook gebruikt bij het leger. Wanneer, in de landmacht, dienstplichtigen afzwaaiden, werd de laatste drie avonden de lichten uitgeblazen in fantasie, gespeeld door drie trompetters. Daarin kwam een deel van het refrein van “De laatste wals”.
    Een “weetje watje” dat je misschien ook wel weet, maar ik dacht: “het kan nooit kwaad om dit te melden”.

    groetjes,
    Roger

    n.b. Ik ben juist klaar met mijn werk over “Folklore in het Leger”. Daarin heb ik ook de partituur opgenomen van de lichten uitblazen in fantasie.

    Ga naar de reactie
    2019/02/23 at 10:13 pm
  • Van Johan op Bij het graf der tijden

    Het schiet mij nu ineens te binnen dat tijdens WO I door engelse soldaten nog een andere versie van “Auld Lang Syne” werd gezongen om de absurditeit van de oorlog aan te geven:
    “We’re here because we’re here because we’re here because we’re here …”
    Zie bijvoorbeeld https://youtu.be/UA730QtjOBE vanaf seconde 30 tot seconde 50
    Het is ook het titellied van een CD over de slag bij Passendale, van Coope, Boyes and Simpson + vrienden. Het lied staat eveneens op de CD “In Flanders Fields”

    Ga naar de reactie
    2019/02/23 at 9:49 pm
  • Van jan huyghe op Wup-Wup

    Beste Johan,
    Bij raadpleging van de rubriek Wup-wup, lees ik de vraag van Lieve Osaer die op zoek is naar het liedje Wiestietie. Je antwoordt dat het je onbekend is.
    Misschien kan ik je, en Lieve, helpen?
    Ik denk dat het gaat om “Een lied voor grote omstandigheden” van H. Defoort.
    Het refrein begint met “Wiestietie, tjierelatietie…”
    Tijdens mijn veldwerk kon ik het drie keer noteren, bij (en verwijzingen naar mijn collectie die je blijkbaar hebt):

    Michel Figoureux, nr. 754, (deel II, bl. 1119), opname
    Maurits Plasman, nr. 897 (deel IV, bl. 1286), opname
    Jozef Huyghe, nr. 1.016 (deel IV, bl. 1512)

    Groeten, en veel succes,
    Jan

    Ga naar de reactie
    2019/02/20 at 1:07 pm
  • Van jan Huyghe op Bij het graf der tijden

    Dit is een heel mooie ont-dekking. Zo zien we dat het passionele speurwerk van hedendaagse vorsers zoals Johan Morris, met resultaat voortb(r)ouwt op het veldwerk van studenten van 40 jaar geleden onder leiding van (nu) em. prof. dr. Stefaan Top (KU Leuven). En zo is de volksliedstudie constant in beweging en boekt ze immer vooruitgang.
    Johan vermeldt dat het refrein “Hier staan tot afscheid weer de broers…” gezongen werd door Scouts en Chiro. Ik kan toevoegen dat dit ook zo was bij de KSA, in elk geval bij KSA Kerelstede van Veurne, waarvan ik lid was van 1966 tot 1978. We zongen het altijd als ultiem lied op de “slotformatie”, de laatste dag, als het kamp in de Kempen opgebroken was en de vlag gestreken… Steeds een beklijvend ritueel… Blij te vernemen dat deze “ultieme wals” gebaseerd is op Auld Lang Syne van scotsman Robert Burns…

    Ga naar de reactie
    2019/02/20 at 12:30 pm

Copyright © 1967-2024 Wreed en Plezant Alle rechten voorbehouden.
Deze site is gemaakt met behulp van het Multi sub-thema, v2.2, bovenop
het bovenliggende thema Desk Mess Mirrored, v2.5, van BuyNowShop.com