0

Dansen uit Leefdaal

Geplaatst door Johan op 4 januari 2017 in liedboeken, liederen, Over Leut & Plezier |

Om het nieuwe jaar vrolijk in te zetten laten we u uitzonderlijk kennismaken met 4 instrumentale melodieën die in Leefdaal ooit werden opgetekend en waarvan niemand de ware oorsprong1 schijnt te kennen. Misschien werden ze lang geleden bedacht door plaatselijke muzikanten of dirigenten van fanfare of filharmonie, waarschijnlijker is dat ze ergens werden gehoord en nagespeeld op Leefdaalse dansfeesten, toen er nog geen balorkesten, laat staan DJ’s bestonden.

Een eerste is de “Polka van Leefdaal” die te horen is op de CD “Polka Galop” van het Brabants Volksorkest. Om duistere redenen wordt dit melodietje ook “Daalse rij” genoemd – Leefdaal zit er dus nog half in – en het werd ondermeer bewerkt door Hubert Boone.

Jef Gijns

Die hoorde het hoogstwaarschijnlijk spelen door “nonkel Jef”, alias Jef Gijns (1904-1985), broer van mijn grootmoeder Maria-Ludovica Gijns (1906-1983) indertijd beter gekend als “Wis Bak”. Jef was een geboren muzikant die uitblonk op de saxofoon en talloze liedjes uit het hoofd kon spelen, maar hij liet altijd in het midden of hij die nu zelf had bedacht of ergens had gehoord. De oorsprong interesseerde hem overigens maar weinig, dat had hij alvast gemeen met de meeste volksmuzikanten van zijn tijd.

We vinden deze polka eveneens terug op een CD voor sonorisatie van filmen en documentaires bij de firma CPM als “Dutch Belgian Folk Music“. Ons eigen arrangement kan u hier bekijken en beluisteren:

Partituur * Polka van Leefdaal – 1 *
      1. instrumentaal

Warre in 1980 met zijn twee grote liefdes

Een tweede “Polka uit Leefdaal” werd opgetekend en uitgevoerd door de groep “Jan Smed”, en is te vinden op de LP/CD “Instrumentale Vlaamse Volksmuziek”. De melodie werd aan Wim Bosmans voorgespeeld door “Warre van Virsj”, alias Eduardus Smets (1920-2006), zoon van Frans en Virginie Moeys (1889-1973) en heel zijn leven gedreven amateur-muzikant. Warre speelde bij mijn weten eerst op de bombardon maar schakelde na 50 jaar blazen bij de Filharmonie over op de tuba omdat je daar minder “asem” voor nodig had.

Partituur * Polka van Leefdaal – 2 *
      2. instrumentaal

Dezelfde groep “Jan Smed” restaureerde ook een “Wals uit Leefdaal” en een “Schottisch uit Leefdaal” die hen op 26 juni 1979 (nadat ze 2 dagen eerder naar de koningsschieting van De Jefkes waren komen kijken) werden voorgespeeld door Jef Gijns op z’n saxofoon… Die bewerkingen plaatsten ze op hun CD “Muziekskes”. De wals moet volgens mij ook in een gezongen versie bestaan, maar de tekst hebben we nog niet gevonden.

Partituur * Wals uit Leefdaal *
      3. instrumentaal
Partituur * Schottisch uit Leefdaal *
      4. instrumentaal


Henri Smets

1 In een bandopname van/met Jef Gijns verklaart die aan Wim Bosmans dat hij als jonge gast de meeste van die muziekjes op het gehoor leerde van zijn “menoenkel” die een bedrijvig klarinettist was. Dat moet dan Henri Smets (1880-1961) zijn, alias “noenkel Hainke”, de broer van zijn moeder Liza Smets. Die was dus ook de grootoom van mijn vader Vital en de man door wie hij eveneens klarinet leerde spelen en dat heel zijn verdere leven bleef doen. Alle muzikanten uit mijn familie waren in de periode 1910-1950 trouwens schatplichtig aan het muzikale meesterschap van Hainke Smets.

We wensen u een wreed plezant 2017

maar wees matig met dit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © 1995-2019 Wreed en Plezant Alle rechten voorbehouden.
Deze site is met behulp van deMulti kind-thema, v2.2, bovenop
het bovenliggende themaDesk Mess Mirrored, v2.5, vanBuyNowShop.com