0

De marktzanger was een gewiekst zakenman

Geplaatst door Johan op 18 september 1995 in Citaten |

De marktzanger was een gewiekst zakenman die, gewapend met een beetje stem en veel gevoel voor show en dramatiek, de markten, kermissen en bedevaarten allerhande afschuimde op zomaar een publiek, bereid om te luisteren en een van zijn liedblaadjes te kopen.

Het repertoire van de marktzanger omvatte alle facetten van het dagelijkse leven.
De volkszanger bezong gruwelijke moordgeschiedenissen, tranerige romances, religieuze onderwerpen, kluchten en politieke satires.

In de loop ter tijden zijn weinig concrete gegevens bewaard gebleven over het eigenlijke doen en laten van onze marktzangers. Recentelijk heeft de K.U. Leuven, onder leiding van Professor S. Top zich bijzonder veel moeite getroost om deze lacune op te vullen. Verschillende studenten verdiepten zich, in het kader van hun licentieverhandeling, in het leven en werk van enkele prominente figuren uit de mar ktzangerswereld.

Uit al deze informatie kwam de marktzanger naar voor als een soort rondtrekkende marktkramer die, bepakt met lied en instrument, paraat was overal waar
volk bijeenkwam. Meestal trok hij met enkele compagnons de baan op. Als hij zelf geen instrument bespeelde, had de zanger altijd wel een begeleider op viool
of accordeon bij zich en vaak verkocht een derde persoon tussendoor de liedblaadjes aan het publiek. Wanneer hij op de markt aankwam, was een eerste vereiste de aandacht van de marktgangers te trekken. Vaak viel een groepje zangers al onmiddellijk op, omdat ze zo vreemd uitgedost waren.

De beroemde zanger Tamboer bijvoorbeeld, was steeds verkleed als boer, met een blauwe kiel en een pet. Dergelijke specifieke uitrusting verhoogde de herkenbaarheid voor het publiek.

Een andere publiekstrekker was het ontvouwen van de rolprent, een soort schilderij waarop in een aantal vakken het gebeuren op een naieve wijze werd afgeheeld. Tijdens het optreden hing dit doek achter de marktzanger en bij elk nieuw couplet kon hij met een stok de overeenkomstige tekeningen aanwijzen.
Deze rolprent begeleidde meestal de gruwelijke moordgeschiedenissen.

uit: “Hoe hield de marktzanger zijn toehoorders in de ban van zijn lied ? Kort onderzoek naar de retorische technieken gebruikt in het moordlied.”, Marijke Wienen in “Volkskunde : Driemaandelijks tijdschrift voor de studie van het volksleven”, april-juni 1995, 96jg.nr.2, pp.154-175

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © 1995-2019 Wreed en Plezant Alle rechten voorbehouden.
Deze site is met behulp van deMulti kind-thema, v2.2, bovenop
het bovenliggende themaDesk Mess Mirrored, v2.5, vanBuyNowShop.com